Obezitatea este problema de sănătate numărul 1 la copiii români din mediul rural și ocupă locul 2 în clasamentul afecțiunilor cronice la copiii din mediul urban, după viciile de refracție1. Studiile arată că 60% dintre copiii supraponderali devin adulți obezi2.
La Danone, facem din sănătatea viitoarelor generații o misiune a companiei. În 2017 am dezvoltat împreună cu Asociația SAMAS, programul Sănătos de mic, pentru a preveni obezitatea infantilă și a pune bazele unor bune obiceiuri alimentare din copilărie.
Obezitatea infantilă crește riscul de moarte prematură și dizabilitate în viața adultă. Dar, dincolo de efectele pe termen lung, ea le creează copiilor probleme de respirație, este asociată cu risc crescut de fracturi, hipertensiune, boli cardiovasculare, rezistență la insulină și diabet.3 Și are și urmări psihoemoționale.
Obezitatea poate fi însă prevenită. În programul național de educație nutrițională Sănătos de mic, pe care l-am dezvoltat în 2017 împreună cu Asociația SAMAS, implicăm părinți, copii, cadre medicale și didactice, în activități menite să formeze obiceiuri alimentare sănătoase și să prevină riscul de obezitate infantilă.
Pornind de la premisa că vârsta preșcolară este un moment unic de intervenție în prevenirea obezității infantile, am dezvoltat un program integrat, care se derulează gratuit în grădinițele de stat cu program prelungit, datorită susținerii noastre. Până acum, Danone România a investit peste 270.000 de euro în programul Sănătos de mic.
Ce face Sănătos de mic?
Specializăm cadre medicale și didactice în nutriția sănătoasă a preșcolarului, organizăm conferințe pe tema nutriției sănătoase și ateliere de gătit sănătos cu părinții, implicăm copiii în lecții interactive, formând astfel obiceiuri sănătoase pentru întreaga viață.
Sănătos de mic este susținut de către Societatea de Nutriţie din România (SNR), Societatea Română de Pediatrie (SRP), Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF), Societatea Română de Gastroenterologie şi Hepatologie (SRGH), Federaţia Română de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice (FRDNMB), Institutul Naţional pentru Sănătatea Mamei şi Copilului (INSMC), ASSMB (Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București), precum și de către Inspectoratele Școlare și Casa Corpului Didactic (CCD) din localitățile partenere.
Început în 2017 ca program pilot în 3 grădinițe din București, Sănătos de mic are deja mari realizări:
din București și județul Cluj înscrise în program
formați din rândul cadrelor medicale și didactice
au beneficiat de informații despre alimentația sănătoasă
au beneficiat de informații despre alimentația sănătoasă
de gătit sănătos organizate
pentru părinți
În plus, încă din faza de pilot a programului, am dublat consumul de pește (de la 12 la 25%) și am crescut consumul de lactate, de la 38% la 45%.4
Manualul educatorului nutriționist și Ghidul pentru părinți, dezvoltate de specialiștii Sănătos de mic, sub coordonarea unui comitet științific, condus de academician Prof. Dr. Nicolae Hâncu, sunt instrumente prețioase pentru educatorii nutriționiști și pentru părinții care află informații despre pragurile de dezvoltare și necesarul nutrițional pe grupe de vârstă, dar și sfaturi despre un stil de viață sănătos și meniuri recomandate de Asociația Dieteticienilor din România.
Platformă E-learning
În 2021 Sănătos de mic lansează platforma de e-learning pentru cadrele didactice si asistentele medicale din grădinițe, care va permite desfășurarea cursurilor de nutriție la nivel național, și continuă seria de activități interactive pentru părinți și copii.
Căpitanul Farfurie
Tot în 2021 va fi lansat și Căpitanul Farfurie, un joc de familie despre alimentația sănătoasă, cu o mulțime de provocări, ghicitori și surprize, care vor fi pe placul celor mici și mari, deopotrivă.
Referinte:
1 - Cifra 2019. S-a aplicat un factor de conversie pentru toate produsele care nu sunt consumate ca atare, ci „reconstituite”, de exemplu lapte praf, care trebuie adăugate în lapte etc.
* Se referă la campaniile plătite și neplătite dezvoltate de Danone cu intenția de a-și promova produsele către copiii cu vârsta sub 12 ani folosind TV, radio, scris, cinema, online (pe toate platformele digitale, inclusiv site-urile deținute de companie și compania- profiluri deținute de social media), DVD / CD-ROM, marketing direct, plasare de produse , jocuri interactive, marketing în aer liber, marketing mobil și SMS. Comunicările de marketing Danone sunt considerate a fi adresate copiilor cu vârsta sub 12 ani atunci când acestea reprezintă cel puțin 30% din audiență.
2. https://www.nejm.org/, Zachary J. Ward and all Simulation of Growth Trajectories of childhood Obesity into Adulthood
3. World Health Organization,https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight
4. Studiu realizat de Institutul pentru Sănătatea Mamei și Copilului “Alessandrescu-Rusescu” pe baza chestionarelor completate de către părinții participanți în programul pilot Sănătos de mic din 2017.